Organizasyonlar ve Fuarlar


Basın Bültenleri


E-Bülten Üyeliği


Haberler


Köşe Yazıları


Takvim

Postit


DÖVİZ KURLARI
  ALIŞ SATIŞ
USD 3.8792 3.8862
EUR 4.5760 4.5842
Döviz kurları tcmb.gov.tr sitesinden alıntıdır.
TAKVİM
Kasım
19
2017


BASIN ODASI > HABERLER


Yereller ulusal zincirleri kırıyor

Nielsen’in yaptığı bir araştırma ulusal ve yerel zincir marketler adına 2011’in ilk 9 ayı için ilginç sonuçlar vermiş görünüyor. Aralarında dalgalı ve değişken bir rekabet bulunan bu iki farklı konsept arasında ciro değişimi, satış alanı değişimi, satış alanı verimliliği, ortalama sepet başına ciro gibi parametrelerde çıkan sonuçlar yerellerin lehine artmış görünüyor. İşte bu iki konsept arasındaki son nokta ve uzmanların görüşleri.


GROSERİ YÖNETİM VE İCRA KURULU ÜYESİ LEVENT UĞURSES:
Ulusallar, 10 kişi kalan takım gibi yüklenecek

VERİLER ülkemizde gıda perakende sektöründe lokal dinamizmin ne kadar kaplan olduğunu göstermekte. Aslında beklenen son 10 yıldır global ölçüde sahneye konan likitide bolluğunda uluslararası organize zincirlerin verilerin tam aksine çok daha pazara domine etmesi üzerineydi. Rakamlar bu avantajı iyi kullanamadıkları yönünde. Üstelik gelecek 10 yıl dünya tekrar daralma ve daha hesap soran bir likidite dönemine girecek. Sanırım bu makas ileriki yıllarda biraz daha lokaller lehine dönecek. Ancak kırmızı kart sonrası 10 kişi kalan takımın daha iyi performans gösterebildiği durumlar gibi uluslararası zincirlerin de daha iyi yönetimle bu makası aşağı çekmesi de olasıdır. Her zaman daha iyi performans kazanacaktır ama aynı performans dahilinde lokalleri daha iyi yıllar bekliyor kanısındayım.


HAYAT KİMYA İŞ GELİŞTİRME DİREKTÖRÜ ERDAL TÜFEKÇİ:
Teknolojiye yatırım büyüme getiriyor

Tüketici artık hızlı tüketim ürünleri ihtiyacını en yakın yerden temin ediyor; aradığını bulduğu noktayı tercih ediyor. Bu da yerel zincirlere, semt aralarında yaygın olmalarından dolayı, avantaj sağlıyor. Ayrıca yerel zincirler mağaza standartlarını oldukça yükselttiler. Ürün çeşitliliğine ve bulunurluğuna çok dikkat ediyorlar, fiyat paritelerine çok duyarlılar, teşhirlerde stok seviyesini yüksek tutuyorlar. En önemlisi düşük maliyetle ve doğru marj beklentisiyle çalışıp, esnek uygulamalarıyla en yüksek seviyede müşteri beklentisini karşılamaya çalışıyorlar. Mağazalarında gözle görünen kısmı büyük ölçüde çözdükleri gibi, lojistik ve teknolojik yatırımlarını da arttırıyorlar. Tüm bu gelişmelerin sonucunda rakamlar yerellerden yana büyüyor.


Ercüment Tunçalp: Verimlilikte fark açılıyor


Nielsen'in ulusal ve yerel zincir marketlerde 2011’in ilk 9 ayına göre yaptığı araştırma, çok çarpıcı neticeler üretmiştir. Ciro ve satış alanı değişimindeki yereller lehine bu büyük fark, bir taraftan yatırım hamlesini ortaya koyarken, diğer taraftan satış alanı verimliliği ve ortalama sepet başına ciro değişimi olarak da bu büyümenin sağlıklı olduğunu ortaya koymaktadır. Yani, hesap kitap yapmadan şube sayılarını artırabilirsiniz ama metrekare başına veya müşteri başına satışı artırmak o kadar da kolay olmayabilir. Bu senenin en çarpıcı sonucu; verimlilikte de farkın açılmasıdır. Zira yerel perakendecilerimiz hem insan kaynağını hem de eğitim alt yapısını geliştirmişlerdir.

Necmettin Kuru: Yereller daha hızlı cevap veriyor

Bu rakamları iki farklı şekilde yorumlayabiliriz. Birincisi yerel zincirler ulusallardan daha çok, birbirlerine bakarak şubeleşmeye ve büyümeye ara vermeden devam ediyorlar. Çünkü büyümeden sektörde tutunmanın var olmanın mümkün olmayacağını biliyorlar. Rekabette geride kalmamak adına ve ayakta kalmak adına bunu yapmaları gerektiğine inanıyorlar.

İkincisi de ulusalların mağaza formatları gereği bir kente veya ilçeye en fazla 1 veya birkaç şube açmak durumundalar ve açtıkları şubeler daha çok şehir dışında uzak noktalarda. Oysa yerel bir zincir aynı kente veya ilçeye 20-30-40 hatta 50 tane (mahalle aralarına kadar girerek) mağaza açabiliyor. Format olarak mağaza yapısı, metrajı ve büyüklüğü olarak da yapıları buna uygun. Metrekare ve sepet başı cirolarının ulusallardan daha fazla artmasının sebebi tüketici alışkanlıklarındaki değişim. Tüketici artık daha çok evine işyerine en yakın noktadan günlük alışverişini yapıyor. Yerellerin son dönemde raflarındaki ürün çeşitlerini artırmalaları da dikkat çekici. Özellikle sepet ortalamasını artıran tek seferlik al-sat ürün dediğimiz, teşhir alanlarında ve kampanya desteğiyle satılan, ev elektroniği, cep telefonları, oyuncak, terlik, züccaciye ürünleri satmaya başladılar. Ayrıca PL ürün portföylerini artırmaları, verimliliğe daha fazla odaklanmaları, müşteri beklentilerine daha hızlı cevap verebilmeleri de kayda geçmeli.

Retail News/ Özel Haber



03.01.2012