Organizasyonlar ve Fuarlar


Basın Bültenleri


E-Bülten Üyeliği


Haberler


Köşe Yazıları


Takvim

Postit


DÖVİZ KURLARI
  ALIŞ SATIŞ
USD 2.2378 2.2418
JPY 2.0647 2.0784
Döviz kurları tcmb.gov.tr sitesinden alıntıdır.
TAKVİM
Ekim
26
2014


BASIN ODASI > RÖPORTAJLAR


Çağrı Hipermarket Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Kara

Öncelikle herkesin merak ettiği discount yatırımından konuşarak başlayalım Mahmut Bey...

Discount marketlerimizin ismi "Çağrım Semt" olacak. Bu alanda yatırımı uzun süredir planlıyorduk. Kapsamlı bir bir araştırma yaptık, örnekleri inceledik, uzmanlarla konuştuk. Sonuç itibariyle Nisan ayı başında discount yatırımı konusunda karar kıldık. 
 

Peki yatırımınızı niye yine süpermarket konseptine değil de discounta yapmayı tercih ettiniz?

Süpermarket konseptinde uygun yer bulmak giderek zorlaşıyor. Finansman gücümüz, lojistik altyapımız ve bilgi birikimimize eşit oranda büyüme imkanı bulamıyoruz. Uzun süredir lokasyon konusu zorlayıcı bir hal aldı. Bizim Çağrı'daki kriterlerimiz de farklı. Bölgesi iyi olsun, otoparkı olsun, kendine ait geniş deposu olsun, mutfak ve yemek yemeyle ilgili personelin sosyal donatı alanları olsun istiyoruz. Bu yüzden de yılda 4 veya en fazla 5 mağaza açabiliyoruz. Ancak bundan hiç şikayetçi değiliz. Mağazalarımızın hepsi verimli. Verimli olmasının sebebi da zaten az önce saydığım özelliklerde mağazalar açmamız. Şube sayısını fazla göstermek için bünyemizde iş yapmayan mağaza tutmayız. Dolayısıyla büyümek istesek bile Çağrı'da bunu yapamıyoruz. Yaparsak kendi ilkelerimizi çiğnemiş olacağız. Bunun da bir mantığı yok çünkü bizim süpermarketteki bu ilkelerimiz başarısını kanıtladı. Başarısı kanıtlanmış bir şeyi neden bozalım ki? Süpermarkette kendi tarzımızın dışına çıkarak büyümek istemediğimiz için de büyüyebileceğimiz diğer alan olan discount marketçiliği seçtik.

 Sistem nasıl olacak?

Discount işine girerken yapılabilecek en büyük hata bunu da süpermarketi yönetir gibi yönetmeye çalışmak. Bu hataya düşmemek için discountla ilgili ayrı lojistik birimi, ayrı yönetim ekibi, ayrı idari birimler oluşturduk. Mağazaları açmadan önce bununla ilgili çalıştık. Çünkü bunu yapmadan mağaza açmaya başlamak yanlış olacaktı. Şu anda ekiplerimiz yer arıyor, buluyor ve kiralamaları yapıyor. 2012 için İstanbul'un Anadolu Yakası, Avrupa Yakası ve İzmit hedef bölgelerimiz. Sonrasında Yalova ve Marmara'nın Güneyi ayrıca Sakarya'nn diğer bölgeleri olmak üzere yeni bölgelere geçeceğiz . Önce merkezden başlayarak büyüyeceğiz, sonrasında yeni bölgelere geçerken lojistik olarak destekleceğiz.

Rakam hedefiniz var mı?

İlk planda 200 şubeyi hedefliyoruz.  2013 sonuna kadar 200'e yakın bir şube açmak istiyoruz. İlk büyüme safhası için hazırlıklarımız tam olduğu için bir tarih veriyorum ondan sonrası için rakam ve tarihi durumumuza göre netleştirip gerekli altyapı yatırımlarıyla birlikte planlayacağız.

Çağrı'nın son dönemdeki performansından detaylar verir misiniz?

2011 gıda perakendeciliği ve gıda sektörü açısından için iyi bir yıldı. Kriz  zaten gıdayı çok etkilememişti. 2011’den krizin etkileri de iyice azaldı. Tedarikçi firmaların da performansı iyi oldu. Çağrı için 2011’de 4 şube açtık ama bu şubenin biri Temmuz ayında diğeri son aylarda olduğu için büyümemize bunun çok büyük bir katkısı olmadı.  Yeni şubelerin etkisini 2012 rakamlarında görürüz.

Ciroda nasıl bir büyüme sergilediniz?

Yüzde 18 büyüdük ama dediğim gibi bu rakamda en son açılan 3 şube yok. Yani mevcut mağazalarla bu performansı yakaladık. Bu da bizim adımıza olumlu bir gösterge.

Tüketici eğilimlerinin yerel zincirlere yöneldiğini düşünüyor musunuz?

Ulaşılabilirlik en önemli tercih nedeni oldu. Ancak bunu tek başına yeterli görmüyorum. Az önce dediğim gibi bizim tercihimiz otopark ile yakınlığı bir arada sağlamaktan yana. Bu sayede hem ev hanımlarını hem de iş dönüşü alışveriş yapmak isteyen çalışan kesimi mağazalarımıza çekebiliyoruz. İş dönüşü insanlar artık AVM’ye girip çıkmak istemiyor. AVM otopark girişleri alt katlarda oluyor. Girişte çıkışta otopark fişiyle uğraşmak, sonrasında AVM’ye girip marketi bulmak, tekrar otoparka inmek o yorgunlukla dertli işler. İnsanlar artık akşam eve kendini zor atıyor. Şehir hayatı zorlaştı. Dolayısıyla Çağrı gibi yol üstünde, önünde otoparkı da bulunan mağazalar büyük kolaylık. Tüketici de kolayı tercih ediyor, hayatını zorlaştırmak istemiyor.

Yerel zincirlerin hızlı fiziki büyümesinin ne kadar daha devam edeceğini düşünüyorsunuz?

Yerel zincirlerin ulusallarla rekabetten çekinerek veya onların baskısıyla küçüleceğini düşünmüyorum. Tam tersine bizler onları zor durumlara düşürdük. Ancak tabi ki zamana bağlı gelişmeler olacak. Hepimiz yaşlanıyoruz. Her şirkette işi genç kuşaklara devretmek mümkün olmayacaktır. Sisteme bağlı değil tamamen kişilere bağlı iş yapan arkadaşlarımız yaşları ilerledikçe zorlanacaklar. Parekendecilik yıpratıcı bir meslek. Dolayısıyla ulusallardan çekindiği veya rekabet edemediği için değil de kendisi artık yorulduğu için devam etmek istemeyen birçok arkadaşımız olacak. Market zinciri sayısı mutlaka azalacaktır. Genç kuşaklara işlerimizi doğru şekilde aktarmak ve aile şirketlerimizin devamını sağlamak için teknolojiyi de en doğru şekilde kullanıp süreçlerimizi daha kolay getirmeliyiz.



Züccaciye alanında mağaza yatırımlarınız var. Oradaki hedefleriniz nelerdir?

Züccaciye mağazalarımızından gayet memnunuz. Cirolarımız iyi, karlılığı yüksek. O konsepte 3 tane mağazamız var. Yenilerini açmayı da çok istiyoruz ama mevcut marketlerimize yakın olmasını istiyoruz. Lojistik anlamda daha avantajlı oluyor. Ayrıca bir lokasyonda hem Çağrı’nın marketini hem de Çağrı Züccaciye’yi görmek tüketici algısını ve marka imajını güçlendiriyor. Marketlerimizin yakınlarında züccaciye mağazasına uygun bu tip yerler bakıyoruz, fırsatları yakaladığımızda yeni züccaciye mağazaları açacağız.


"2013'te halka arz seviyesinde olmayı hedefliyoruz"

2011’de yerli perakende markalarında halka arz ile ilgili bir hareketlilik yaşandı. Sizin düşünceleriniz nedir bu konuda?

Bizim de hedefimiz 2013’ün başında halka arz edilebilir duruma gelmek. Bu konuda finansal yapımız, bilgi işlem altyapımız, operasyonumuzun ölçülebilirliği üzerinde çok uzun süredir çalıştık ve başarılı bir seviyeye taşıdık. Lojistik süreçlerimizde sorun yok. Kolay bir iş değil ama bizim çok eksiğimiz olduğunu düşünmüyorum. Kalan eksiklerimizi bitirip 2013 başında o noktaya geleceğiz.

Peki başvuracak mısınız İMKB’ye?

2013'e kadar her şeyi hazır hale getireceğiz. Başvurup başvurmamayı sonra değerlendireceğiz. Halka arz için doğru zamanlamayı da ayarlamak önemli. O seviyeye geldikten sonra başvurmak sorun değil ancak şart değil.  Kendi firmamızı geleceğe sağlam taşımak için halka açılmasak bile o seviyede olmak önemli diye düşünüyoruz. Zaten başarı sağlamanın dışında yeni TTK ile bu yasal bir zorunluluk haline de geldi. Bu yüzden bütün yerel zincirlerimiz özellikle finans birimlerinde daha düzgün, ölçülebilir, şeffaf yapılar oluşturmak zorunda. Hem kendi şirketleri adına hem de sektöre karşı taşıdıkları sorumluluk adına bunu yapmalılar.

Halka arzın pratikteki faydası nedir sizce?
 

Özellikle yeni yatırımlarla ilgili kaynak yaratmak adına faydalı… Bizim de 2013 ve sonrasında böyle bir kaynağa ihtiyacımız olabilir. Şu anda halka arz edilen perakendeci dostlarımızın başarılı olmasını istiyoruz. Onlardan beklenti büyük olduğu için hemen başarı aranıyor. Ancak bence hemen başarılı olmaları zor, çünkü bu süreçleri oluşturmak ciddi maliyet gerektiriyor.  Şimdi zorlansalar bile uzun vadede başarılı ve kalıcı olacaklarını düşünüyorum.

2012’nin sektör açısından nasıl geçeceğine dair öngörüleriniz nelerdir?

2012 yılında yerel zincirler büyümeye devam edecek. Ekonomi geçen sene olduğu gibi rekor kırmayacak ama yine de büyüyecek. Borsanın durumu iyi. ABD ekonomisi daha iyi, Avrupa’da zorda olan ülkelerle ilgili mali program uygulanmaya başladı. Dolayısıyla yılın ikinci yarısı dünyada da genel bir iyileşme olur. Türkiye'de zaten yılın ikinci yarıları her zaman daha iyi geçer. Biz de Çağrı'da bu yıl en az 4 yeni mağaza daha açarak büyümeyi sürdüreceğiz. Mağazalarımız eğer süpermarket formatında ise her zaman olduğu gibi geniş metrekareli ve otoparklı olacaktır. Discountla ilgili hedefleri de zaten konuştuk. Genel değerlendirmede gıda perakendesinin bu yıl sıkıntı yaşacağını düşünmüyorum. Yerel zincirler adına başarılı bir yıl olacaktır. 


Ortakalan özel haber
 


09.05.2012